Föreningen har installerat laddboxar från Zpark Energy Systems AB.
Vid problem kontakta i första hand Zparks supportteam:
0920-46 80 80
vardagar 08-12 samt 13-17
Vid problem övriga tider, försök att kontakta mig.
Debitering för laddning hanteras direkt av Zpark och inte av bostadsrättsföreningen.
Laddstolparna har dels ett uttag för laddning av en el- eller hybridbil (med kontakt av typ 2), dels ett vanligt 230-uttag (Schuko) för ansluta en traditionell motor- och kupevärmare.
En enskild laddbox är till en enskild lägenhet genom att:
- lägenhetsnumret står på den p-plats som hör till lägenheten
- laddboxen har en behörighetskod som är känd av dem som bor i lägenheten
Det är därför tillämpligt att skriva behörighetskoden till laddboxen på en synlig plats i lägenheten, precis som med koden till soprummet.
För support och felsökning, kontakta Zpark som har telefonnummer 0920 46 80 80. Om Zpark hänvisar till vår specifika åtgärder som behövs på vår installation, så ska av bostadsrättsföreningens utsedda personer kontaktas.
All interaktion med laddstolparna och debitering hanteras genom mobilappen ”Zpark”. Appen finns att ladda ner här:
- Google Play för Android-telefoner
- App Store för Iphone-telefoner
När Zpark-appen är installerad, så behöver Zpark centralt få en administrativ koppling till telefonen. I en nyinstallerad app så frågas efter mobiltelefonens telefonnummer. Knappa in numret i appen och invänta en svarskod via SMS. Knappa in koden i appen varefter telefonen är känd hos Zpark.
En parkering med en Zpark-laddstolpe kallas i appen för en Z-parkering (engelska: ”Zpark”) eller ”plats”. Stående vid en laddstolpe, så går det att lägga till en plats. Klicka på plustecknet uppe till höger i appen. Tryck sedan på kamerasymbolen, varvid telefonens kamera startas och en QR-kod på laddstolpen kan skannas av appen. Om skanningen misslyckas, så går det att i appen skriva in platskoden som står på stolpen.
Zparks introduktionsdokument finns här.
Laddningen är inte gratis. Appen kommer vid första registeringen av en Zpark-plats att fråga efter kontokortsuppgifter för att kunna debitera för laddningen.
När Zpark-platsen och kontokortsuppgifterna är kända i appen, så går det att ladda eller värma bilen.
Appen som inte är helt intutiv. Här finns en guide.
Laddning med bilens laddkabel
Anslut laddkabeln till laddboxens uttag (”typ 2”, se här) och till bilen och tryck på knappen Laddare i appen. Efter några sekunder ska laddningen starta och laddningen går att följa i appen.
Uppvärmning av bilen med 230V-kabel
Anslut elkabel i laddboxens 230V-uttag (”Schuko”) och till bilen och tryck på kanppen Värmare i appen. Efter några sekunder ska spänning till uppvärmning av bilen komma igång.
Lägenhets- och laddboxkarta för lägenheterna
Nu har de som jobbar med laddstolpsprojektet tagit fram en fördelning av p- och laddboxsplatser. Om det är svårt att se de gula lägenhetsnumren, så försök att med webbläsarens hjälp zooma in bilden.

Laddplatserna i norr (närmast transportbacken ner till Björnenliften) ligger bredvid varandra men de gula texterna fick inte plats bredvid varandra.
I Zpark-appen, så måste ett Zpark-ID anges för att kunna ladda. Här är en förteckning över läghenheternas nummer och laddstolparnas Zpark-ID:
- A11 – CBOZX
- A12 – DMBBM
- A13 – G35TF
- A14 – H4N6A
- A15 – DHXF4
- A16 – BXVHQ
- A21 – FC4LR
- A22 – I3R7H
- A23 – KKFRD
- A24 – LLVCS
- A25 – LM5IV
- A26 – A7MTO
- A31 – AHHWN
- A32 – NME5C
- A33 – CA4T2
- A34 – DNARV
- A35 – J46DG
- A36 – NHUCH
Dessa identiteter är mest för dokumentationens skull. Zpark-identiteterna står även på laddstolparna och är därmed synliga när vi med appen står och försöker ladda bilen.
Dokumentation från Zpark
Här finns en PDF som beskriver mer om appar, laddning och laddboxar i Zparks regi.